A la ciutat de Terrassa, el 20 de setembre de 2013
REUNITS:
L'Il·lustríssim Sr. Jordi Ballart i Pastor, Alcalde de Terrassa, el Sr. Antoni Abad i
Pous, President de la CECOT, el Sr. Josep Sancristofol Mayordomo, Secretari
General de l’UGT del Vallès Occidental i el Sr. Enrique Rodríguez Ruiz,
Secretari General de CCOO al Vallès Occidental.
Les parts es reconeixen recíprocament la capacitat legal necessària per a
acordar voluntàriament el present acord i, en conseqüència,
MANIFESTEN
1. Que l'actual crisi econòmica, financera i ocupacional que estem patint a
Catalunya, a l'estat espanyol i a bona part del sud d'Europa és de
caràcter global i estructural, i està resultant excessivament llarga, tant
pels seus efectes locals i quotidians com per la seva expressió més
palpable en l'àmbit social i laboral. I per això, s'ha fet prioritària la
necessitat de reactivar el Pacte Territorial per l’ocupació de Terrassa
signat al 2004 per tal de concretar la necessitat de compartir i coordinar
esforços entre l’Ajuntament de Terrassa i els agents econòmics i socials
de la ciutat i el seu sistema urbà amb l’objectiu comú de treballar en pro
de la reactivació econòmica per a la recuperació del mercat laboral.
2. Que l’esgotament del model de creixement que s’ha evidenciat en els
últims anys i que ha impactat en la destrucció de llocs de treball i en la
pèrdua de teixit productiu, exigeix un esforç institucional per tal de
concertar accions i reforçar el compromís, apostant per un creixement
sostenible, més equilibrat, en igualtat d'oportunitats i durador que
garanteixi la continuïtat de l’Estat del Benestar.
3. Que el creixement econòmic i la creació d'ocupació depenen en gran
mesura de l'esforç sostingut en la millora de la qualitat de l'educació, la
formació tècnica, la formació especifica sobre autoocupació i creació
d'empreses, la formació per l'ocupació i la simplificació i millora del marc
legal que regula l'activitat econòmica i el treball.
4. Que en aquest context en el qual les taxa d’atur estimada a la ciutat es
troba al voltant del 20,55 %, la concertació es presenta com un pilar
fonamental. Es fa necessari transmetre un consens social, i això és
especialment imprescindible en l'àmbit local per incentivar la reactivació
econòmica i la recuperació de l’economia productiva, fent possible frenar
la feridora tendència de creixement de l’atur.
5. Que l’atur també s’ha de combatre amb mesures que permetin que
col·lectius específics, amb elevada possibilitat de pèrdua del seu lloc de
treball, es mantinguin ocupats, i conseqüentment, evitar un important risc
d’exclusió social, especialment d'aquelles persones que poden tenir més
dificultats per tornar a trobar feina. En totes les crisis ha estat fonamental
la inversió pública per aconseguir la reactivació econòmica, i que de
manera conjuntural es potenciïn mesures especifiques, tant en el sector
privat com a públic, per la generació d’ocupació.
6. Que les accions que es programin conjuntament han de permetre la
racionalització i la coordinació de les actuacions que es porten a terme
en la lluita contra l’atur i per una ocupació de qualitat d’una forma
integral i integrada, establint una dinàmica de treball basada en la
concertació de tots els agents socials i econòmics, optimitzant els
recursos disponibles, delimitant prioritats, fixant orientacions
estratègiques i seguint el principi de subsidiarietat. La concertació pren
així un paper central i prioritari en les relacions entre els diferents agents
econòmics i socials com a única estratègia possible per a un avenç
eficaç en la sortida d’aquest escenari de dificultats col·lectives.
7. Que el compromís de totes les parts implicades que ha de permetre
impulsar, consolidar i modernitzar el teixit productiu del nostre territori,
tenint com a referents la igualtat de les persones, la innovació i la
generació d’iniciatives, hauria de girar sobre dos grans eixos bàsics:
A) La consolidació i la modernització del model productiu
Consolidar i fer més gran el teixit productiu industrial és l’objectiu general
que engloba tots els altres. El sector industrial haurà de ser, juntament
amb el dels serveis, la base del creixement de la recuperació de
l’ocupació.
La indústria afavoreix el creixement d’altres sectors productius i de
serveis i garanteix avenços en la investigació i la innovació, amb llocs de
treball més estables i en major nombre.
La qualitat en l’ocupació i la millora de la competitivitat de les empreses,
amb una sòlida societat del coneixement i una formació per a la
qualificació professional dels treballadors i les treballadores, haurien de
ser elements estratègics en la definició de les diferents polítiques
sectorials, amb plena igualtat d’oportunitats laborals i socials, conciliació
compartida i cultura de la plena ocupació.
La internacionalització i la cooperació entre les empreses, així com
l’impuls a la innovació, la investigació i el desenvolupament, haurien de
ser també elements clau del creixement de les empreses.
Les institucions haurien de donar suport a la petita i mitjana empresa,
així com els autònoms, per tal de fer-los possible i facilitar-los el
seguiment d’aquesta senda estratègica.
Ha de ser igualment una línea potenciada des del territori el facilitar la
creació d’empreses. Tant l’autoocupació, el cooperativisme, l’economia
social, i la creació de petites empreses que comportin noves inversions
hauran de trobar a Terrassa un escenari favorable, minimitzant tràmits i
càrregues administratives, incentivant els projectes de nova creació.
També cal facilitar el suport necessari, tant en l’inici i posada en marxa
del projecte, com en les fases de desenvolupament per a evitar el fracàs
dels projectes abans d’un any de la seva posada en funcionament.
Igualment, cal atendre les demandes de sòl i infraestructures i impulsar
politiques fiscals locals que afavoreixin la creació de noves empreses al
territori, sempre que estiguin clarament relacionades amb la generació
d’ocupació estable i de qualitat. Estudiar la implementació de models
d’altres territoris, però també tenint en compte les experiències a nivell
local, que en economia social i cooperativisme no son poques.
És fonamental la creació d’un mapa d’activitat econòmica que permeti
allotjar de forma ràpida i eficaç nous projectes empresarials al territori.
B) L’ocupació, la formació i la qualificació professional
Es fa necessària la integració plena dels processos de formació dins els
processos d’accés a l’ocupació a través del desenvolupament d’una
àmplia oferta formativa i coordinada, que s’adeqüi molt acuradament a
les necessitats de les nostres empreses.
És fonamental la integració real de les politiques d’ocupació i educació
pel que fa a la formació professional, la formació continua i ocupacional, i
el sistema d'acreditació de competències i de qualificació professional
(formació al llarg de la vida).
L’oferta formativa s’hauria de portar a terme mitjançant l’optimització dels
recursos del territori, a través d’una especial concertació i coordinació
entre tots els agents que l’ofereixen a la nostra ciutat.
Els serveis d’ocupació local es fan especialment necessaris per a
informar, orientar, intermediar, prospectar, formar i qualificar els
treballadors i les treballadores al llarg de tota la seva vida activa, per a
què coneguin les demandes del mercat de treball.
Es fa imprescindible planificar una formació que respongui a la
coordinació entre l’oferta y la demanda del mercat laboral, una
simplificació en els models de gestió de la formació i el desenvolupament
real dels procediments de reconeixement i acreditació de les
competències professionals.
És urgent desenvolupar actuacions concretes, prioritàriament per a
joves, dones, persones aturades de llarga durada, així com per a
persones de més de 45 anys que es troben en situació de desocupació
laboral.
Per tot l’exposat fins aquí, les parts que concorren al present Pacte,
ACORDEN:
1. Prioritzar i potenciar decididament el treball conjunt de les
administracions públiques, els agents socioeconòmics, el sector privat i
la ciutadania, als que concerneix la primera línea de lluita contra l’atur i a
favor de la promoció econòmica. Per tal de desenvolupar l’estratègia
central i prioritària d’aquest Pacte es crearà, entre les parts que el
subscriuen i de forma paritària, una Mesa de Concertació que podrà
organitzar-se en tants grups de treball sectorials o temàtics com les
mateixes parts decideixin.
2. Potenciar i fer més eficaços els canals de comunicació i col·laboració
entre totes les administracions, les institucions i els actors socials i
econòmics del territori, fomentant alhora la participació de tots els
sectors de la societat en la planificació local i en la presa de decisions.
3. Implantar decididament la cultura “open data” entre els diferents agents
socioeconòmics de la ciutat per tal de fer transparent, compartir i
difondre el coneixement sobre el territori, l'estructura empresarial i el
mercat de treball, així com sobre els resultats i l'impacte de les polítiques
públiques, generant així un valor afegit molt important per a l'empresa
local a través de l'oferta de serveis d'informació i prospecció relacionats
amb la competitivitat i la prospecció tecnològica.
4. Establir els mecanismes necessaris per al desenvolupament de
l'economia social i facilitar la seva extensió, per a la reactivació
econòmica i el manteniment i creació d'ocupació. Per exemple el
cooperativisme sempre ha estat una fórmula eficaç davant els problemes
creditors de les empreses.
5. Coordinar, concertar i compartir els recursos existents per a potenciar
amb la màxima eficàcia l'esperit emprenedor i de l'autoocupació
mitjançant la formació, el suport durant les fases d'inici i
desenvolupament dels projectes i la millora de l'estructura productiva per
a la generació de noves activitats, nous llocs de treball estables i de
qualitat, tot mantenint alhora un teixit empresarial propi, competitiu i
sostenible.
6. Promoure i donar a conèixer a tots els nivells d’ensenyament de la ciutat
el que és el mercat de treball, i recuperar la cultura d’una ciutat
emprenedora com Terrassa, així com enfortir el talent productiu, els
valors de la cooperació i del col·lectiu.
7. Cercar i facilitar de manera molt competitiva la instal·lació de noves
empreses en el nostre territori, sempre amb l’objectiu d’aconseguir per a
la ciutat una ocupació de qualitat, incentivant la nostra atractivitat a
través de l'oferta de serveis complementaris, relacionats amb solucions
tecnològiques, el foment de la innovació i de connectivitat viària, i
especialment amb una oferta d’immobles basada en una política de
preus realment competitius
8. Establir la Innovació com a força motriu principal de la promoció
econòmica amb solidesa de futur, procurant de generalitzar la recerca i
el desenvolupament a les empreses i, apropar-les als fons de
finançament públics i privats per a la innovació, la recerca i el
desenvolupament.
9. Per a generar un sistema realment robust basat en la Innovació, cal
també estructurar i enfortir les aliances empresa-universitat tot prioritzant
molt clarament l’obtenció de resultats que arribin a mercat i que creïn
nous llocs de treball.
10. Establir la formació com a centre de gravetat de les polítiques actives
d’ocupació, tot implicant també les empreses en els processos de millora
de l’ocupabilitat i de la qualitat de l'ocupació, potenciant la formació
contínua com a element essencial per al manteniment del màxim
nombre de llocs de treball productius, així com per a la promoció de les
treballadores i els treballadors i la seva constant adequació als nous
processos productius.
11. Afavorir i potenciar la possibilitat d’accés de tota la ciutadania i les
empreses a les noves tecnologies de la informació, la comunicació i el
coneixement, com a base de formació i adquisició de les habilitats
fonamentals per a una major competitivitat en el mercat laboral.
12. Apropar més que mai, els serveis locals per a l’ocupació a les persones
que en necessitin l’ús, per a afavorir l’ocupació al territori tot donant
respostes adients en breus períodes de temps per poder fer front de
forma efectiva i ràpida a les noves situacions i necessitats socials.
13. Promoure els serveis integrals per a l'ocupació que transversalitzen
l'acció dels diferents agents implicats per tal d'incidir de manera més
ajustada i a mida de cada una de les necessitats del nostre municipi.
14. Potenciar ben especialment les polítiques d’igualtat d’oportunitats entre
dones i homes cap al món laboral, fent especial atenció als nous perfils
de dones aturades i especialment als col·lectius de difícil inserció (dones
que tenen una formació molt baixa o en dissonància amb les necessitats
de demanda del mercat laboral, dones amb edat superior als 40 anys,
dones a càrrec de famílies monoparentals, dones que han estat inactives
laboralment durant un llarg període de la seva vida, etc ...).
15. Potenciar programes especials per a aquells col·lectius que tenen més
dificultats d’inserir-se laboralment i que són prioritaris dins les polítiques
d’ocupació.
16. Promoure programes que facilitin, donin suport i millorin la transició del
món educatiu al món laboral de les persones joves, tot treballant alhora
accions preventives del fracàs escolar.
17. Realitzar accions per a la millora de la qualificació bàsica, la inserció i la
integració sociocultural i laboral de qualitat i normalitzada dels
treballadors i les treballadors procedents d’altres països.
18. Impulsar programes d’igualtat d’oportunitats d’accés al món laboral per a
persones amb discapacitat.
19. Impulsar el desenvolupament de programes i accions per a la prevenció
de riscos laborals i per a millorar la seguretat i la salut en el treball com a
element imprescindible de qualitat de l'ocupació i de qualitat de vida.
20. Desenvolupar estratègies de dinamització sectorial dels diferents
jaciments ocupacionals del territori per tal de continuar ampliant el
ventall de la diversificació productiva de la nostra ciutat i aprofundir en
els nous horitzons d’oportunitats.
21. Facilitar la mobilitat entre residència i treball, tot millorant els accessos
als centres de treball i potenciant l’ús del transport col·lectiu, en especial
als polígons industrials i a les zones empresarials periurbanes.
22. El present acord obtindrà efectes des del mateix moment de la seva
signatura i es mantindrà vigent de forma indefinida mentre alguna de les
parts que el subscriuen no el denunciï o bé acordin la seva renovació o
substitució per un altre acord.
I per a que consti, en prova de conformitat, voluntat i compromís d’obligació, les
parts signen el present Pacte Local per a l'Ocupació de Terrassa en la data i
lloc indicats a l’encapçalament
Sr. Jordi Ballart i Pastor Sr. Antoni Abad i Pous
Alcalde de Terrassa President de la CECOT


No hay comentarios:
Publicar un comentario